ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ- ΔΙΑΙΤΕΣ ΓΙΑ ΑΠΩΛΕΙΑ ΒΑΡΟΥΣ

Η παχυσαρκία χαρακτηρίζεται η παθολογική συσσώρευση λίπους που σχετίζεται με πολλά νοσήματα και μεταβολικές διαταραχές και αυξημένη νοσηρότητα – θνησιμότητα. Μπορεί να προκαλέσει πολλές νοσηρές καταστάσεις από όλα σχεδόν τα συστήματα του οργανισμού: σακχαρώδη διαβήτη, δυσλιπιδαιμία,υπέρταση, καρδιαγγειακή νόσο, υπερουριχαιμία, χολολιθίαση, υπνική άπνοια, και μορφές καρκίνου. Επηρεάζει επίσης την κινητικότητα, προκαλεί αρθριτικούς πόνους και διαταραχές της διάθεσης με μειωμένη αυτοπεποίθηση.
diatrofi-thyreoeidoys

 

Οι παράγοντες που προκαλούν την παχυσαρκία ταξινομούνται σε : γενετικούς – περιβαλλοντικούς – κοινωνικοοικονομικούς –  βιοχημικούς – νευροφυσιολογικούς.

Η αντιμετώπιση της παχυσαρκίας περιλαμβάνει: διαιτητική προσέγγιση, άσκηση συστηματική και πολλά υποσχόμενη φαρμακευτική αγωγή.

ΔΙΑΙΤΕΣ ΓΙΑ ΑΠΩΛΕΙΑ ΒΑΡΟΥΣ:

Yπάρχουν διάφορες προσεκτικές διατροφές που βοηθούν την απώλεια βάρους

    • Δίαιτα του περιορισμού των θερμίδων: διατροφή με μειωμένη πρόσληψη θερμίδων
    • Διαλειμματική νηστεία (διάφορες μορφές)(θα αναφερθώ πιο κάτω)
    • Κετογονική δίαιτα με πολύ χαμηλές θερμίδες
    • Κετογονική δίαιτα: με πολύ περιορισμένη πρόσληψη υδατανθράκων και αυξημένη πρόσληψη λίπους με μέτρια πρόσληψη πρωτεινών
    • Μεσογειακή διατροφή

Για να είναι αποτελεσματικές οι διαιτητικές προσεγγίσεις πρέπει ο ασθενής να το αποφασίσει και να καταλάβει ο ίδιος το πρόβλημα των επιπλέον κιλών. Θα αναφερθώ στην διαλειμματική νηστεία που έχει γίνει ‘’της μόδας’’ και όλο πιο πολλά άτομα την ακολουθούν με καλά αποτελέσματα.

Υπάρχουν αρκετά είδη διαλειμματικής νηστείας:

    • Alternate Day Fasting (ADE): εναλλαγή ημέρας με μηδενική κατανάλωση θερμίδων και μέρες όπου μπορώ να καταναλώσω όσες θερμίδες θέλω.
    • Modified Alternate Day Fasting (MADF): την μέρα της νηστείας 20-30% της ενέργειας μιας συνηθισμένης μέρας
    • 5:2diet: δηλαδή 5 μέρες ισορροπημένη δίαιτα και 2 μέρες συνεχόμενες ή μη νηστεία ή μειωμένη κατανάλωση θερμίδων
    • Time Restricted Eating (TRF)χρονοπεριοριστική: νηστεία 14-16 ωρών και κατανάλωση θερμίδων 10 – 8 ώρες αντίστοιχα (παράθυρο σίτισης)

Τα διάφορα είδη δίαιτας στηρίζονται στο «τι θα φάμε» μόνο η διαλειμματική νηστεία εστιάζει στο «πότε θα φάμε». Το ΄παράθυρο σίτισης΄είναι σημαντικό και πρέπει να ακολουθεί τους κιρκάδιους ρυθμούς της φυσιολογίας και του μεταβολισμού (κιρκάδιος ρυθμός είναι το ¨εσωτερικό ρολόι¨ του οργανισμού που καθορίζει όλες τις λειτουργίες του σώματος, την έκκριση και δράση των ορμονών, τη δραστηριότητα των ενζύμων κλπ

 Η διαλειμματική δίαιτα εφαρμόστηκε στα πειραματόζωα και βρέθηκε ότι βελτιώνεται η υγεία τους και χάνουν βάρος. Στην εφαρμογή προγραμμάτων χρονοπεριοριστικής δίαιτας πρέπει να αξιολογηθούν το διαιτητικό μοτίβο του ατόμου, τουλάχιστον  για 1-2 εβδομάδων, να αξιολογηθεί η χρονική διάρκεια του ύπνου, της αθλητικής δραστηριότητας για να εξατομικευθεί το πρόγραμμα.

 Τα οφέλη που έχει αποκαλύψει  η μέχρι στιγμής  έρευνα για τη διαλείπουσα νηστεία:

    • Σκέψη και μνήμη . Μελέτες ανακάλυψαν ότι η διαλείπουσα νηστεία ενισχύει τη μνήμη εργασίας στα ζώα και τη λεκτική μνήμη σε ενήλικες ανθρώπους.
    • Υγεία της καρδιάς . Η διαλείπουσα νηστεία βελτίωσε την αρτηριακή πίεση και τους καρδιακούς παλμούς ηρεμίας, καθώς και άλλες μετρήσεις που σχετίζονται με την καρδιά.
    • Φυσική απόδοση . Οι νεαροί άνδρες που νήστευαν για 16 ώρες παρουσίασαν απώλεια λίπους διατηρώντας παράλληλα τη μυϊκή μάζα. Τα ποντίκια που τρέφονταν σε εναλλασσόμενες ημέρες έδειξαν καλύτερη αντοχή στο τρέξιμο.
    • Διαβήτης τύπου 2 και παχυσαρκία . Σε μελέτες σε ζώα, η διαλείπουσα νηστεία απέτρεψε την παχυσαρκία. Τα άτομα με  διαβήτη τύπου 2  μπορεί να ωφεληθούν: Οι περισσότερες από τις διαθέσιμες έρευνες δείχνουν ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να χάσουν σωματικό βάρος και να μειώσουν τα επίπεδα γλυκόζης νηστείας, ινσουλίνης νηστείας και λεπτίνης, ενώ παράλληλα μειώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη, μειώνοντας τα επίπεδα λεπτίνης και αυξάνοντας τα επίπεδα αδιπονεκτίνης. Ορισμένες μελέτες διαπίστωσαν ότι ορισμένοι ασθενείς που ασκούσαν διαλείπουσα νηστεία υπό την επίβλεψη των γιατρών τους κατάφεραν να αντιστρέψουν την ανάγκη τους για θεραπεία με ινσουλίνη.
    • Υγεία των ιστών . Στα ζώα, η διαλείπουσα νηστεία μείωσε τη βλάβη των ιστών κατά τη χειρουργική επέμβαση και βελτίωσε τα αποτελέσματα.

Γενικά οι TRF (χρονοπεριοριστικές δίαιτες) οδηγούν σε μείωση του σωματικού βάρους, του λίπους, βελτίωση της καρδιομεταβολικής διαταραχής, της ποιότητας του ύπνου και γενικά της ζωής. Επειδή οι μελέτες εφαρμογής των χρονοπεριοριστικών διαιτών σε ανθρώπους είναι για μικρό χρονικό διάστημα δεν είναι γνωστό εάν τα οφέλη θα διατηρηθούν επί μακρόν έστω και με συνεχιζόμενη διαλειμματική δίαιατα.

Το πιθανό μυστικό πίσω από τα οφέλη της δίαιτας για την ενίσχυση της υγείας: η νηστεία βάζει τα κύτταρα σε ήπιο στρες. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η διαδικασία ανταπόκρισης σε αυτό το στρες, τις μέρες με λίγες θερμίδες, ενισχύει την ικανότητα των κυττάρων να το αντιμετωπίζουν και ενδεχομένως να καταπολεμούν ορισμένες ασθένειες

Μια πρόταση γενικά είναι να αποφεύγουμε την κατανάλωση θερμίδων τουλάχιστον για 1 ώρα μετά το ξύπνημα και τουλάχιστον 2-3 ώρες πριν την νυχτερινή κατάκλιση (λόγω της παραγωγής της μελατονίνης που μειώνει την δραση της ινσουλίνης ). Στο διάστημα αυτό όχι έντονο φως και όχι κατανάλωση θερμίδων